Baldur's Gate Enchanted Edition İnceleme

 






Baldur's Gate: Enchanced Edition İnceleme


Yapım: Beamdog

Dağıtım: Beamdog

Tür: CRPG, Real Time with Pause

Platform: PC, Nintendo Switch, PS4, Xbox One

Çıkış Tarihi: 28 Kasım 2012 (PC çıkış tarihi)


Kısa Bilgi #1: Dungeons and Dragons, şu anda Wizards of the Coast tarafından yayınlanmakta olan bir masaüstü rol yapma oyunudur. Orijinal Dungeons and Dragons oyunu 1974 yılında Gary Gygax ve Dave Arneson tarafından o zamanlar Gygax'in firması Tactical Studies Rules tarafından yayınlandı.


Nedir Bu Baldur’s Gate Enchanted Edition?


Beamdog’un yapımını ve dağıtımını üstlenmiş olduğu, ARPG ile Real Time with Pause türüne ve izometrik bakış açısına sahip, AD&D'den (Advanced Dungeons and Dragons) esinlenerek yapılmış bir oyundur Baldur’s Gate: Enhanced Edition. Orjinal oyunun remake’i olarak yapılan bu oyunda dağdan bayıra, patikadan yollara, köylerden kente dolaşıp yeni yerler, yeni yoldaşlar, yeni eşyalar keşfediyoruz. Ayrıca bu yoldaşları grubumuza katıp maceramızı şenlendiriyoruz. Ara sıra yoldaşlarımızın arasında geçen diyaloglar gerçekten hem maceramıza renk katıyor hem de karakterlerimizin arasındaki bağlar sıkılaşıyor yada iyiden iyiye kötüleşiyor. Hatta bazen karakterlerimizin arasında kavga bile çıkabiliyor ve aralarında gruplaşıp birbirlerini öldürebiliyorlar. Yani oyunda yaptığımız her şey oyunu etkiliyor bu yüzden seçimlerimizi dikkatlice yapmalıyız. 


Oynanış


Real Time with Pause türüne biraz uzak olsam da oynanışı küçük çaplı olarak değerlendirebilirim diye düşünüyorum. Bu türden uzak durmamın sebebi: bazen çok kanser edebiliyor olması. Örneğin 3 kişilik bir düşman grubuna dalarken bazen grubumuzdaki bazı yoldaşlar saldırmayıp mal mal etrafa bakınabiliyor. Kısaca söylemek gerekirse; combat kısmı birazcık sorunlu ama göz ardı edilebilir.


Onun dışında biraz da oyunun arayüzünden bahsedeyim. Oyunda quest/diary menüsü bulunmakta ve gayet de kullanışlı. Örneğin biriyle diyaloga girdiniz ve eğer o diyalogdan herhangi bir bilgi edindiyseniz otomatik olarak diary yani günlüğünüze o bilgi kayıt oluyor. Ya da kendiniz oraya herhangi bir şey not alabiliyorsunuz. Ayrıca o menüden var olan questlerinizi de görüntüleyebiliyorsunuz. Bir de karakterinizin itemlerini, kuşandığı zırhlarını, kullandığı silahları v.b gibi şeyleri görüntüleyebildiğimiz bir menü de mevcut. Bu menü sayesinde hem sahip olduğumuz itemleri hem de sahip olduğumuz itemlerin işlevlerini görebiliyor, çantamıza attığımız kitap, mektup gibi şeyleri buradan okuyabiliyoruz. Ayrıca bunlar sadece ana hikaye için değil yan hikayeler için de bilgi sahibi olmamızı sağlıyor. Normalde oyunlarda kenardan köşeden topladığımız kağıt parçaları gibi ıvır zıvırlar gereksiz olurlar yada çok fazla gerekli olurlar ve bazılarını toplamayı unutursanız hikayeye dair hiçbir şeyi anlayamazsınız. Fakat burada böyle değil. Buradaki okunabilir şeyler oyuna detay ve keyif katıyor katıyor yada görevimizi tamamlamamız için bizlere ipucu veriyor. Yani tam tadında olmuş.


Masaüstü D&D oyunlarında olduğu gibi bu oyunda da zar sistemi kullanılmakta. Daha doğrusu atılan zarları biz oyuncular göremiyoruz fakat arka planda çalışan bir zar sistemi mevcut. Ayrıca oyunda seviye sistemi de bulunuyor. Belli bir tecrübe puanı topladıktan sonra seviye atlayıp D&D orjinalindeki gibi karizma, zeka, bilgelik gibi özelliklerimizi yükseltebiliyoruz. Bu özelliklerin puanları ne kadar artarsa o kadar çok işimize yarar. Onun dışında “Armor Class” diye adlandırılıp, fiziksel saldırıların canlıya zarar vermesinin ne kadar zor olduğunu ve hesaplanırken beceri (dexterity) puanını baz alan bir yan özellik. Diğerlerinin tam tersi, armor classın puanı ne kadar düşükse defansınız o kadar güçlü oluyor. Mesela armor classınız 0 ise şunu bilin ki en güçlü zırhlardan birine sahipsiniz. Hâla anlayamadıysanız kısaca şöyle bahsedeyim. AC puanı ne kadar düşük ise fiziksel saldırıdan alacağınız hasar en az indirilir. Yani fiziksel saldırıların size zarar vermesinin ne kadar zor olduğunu göstermeye yarar. Ayrıca bu özellik sadece bizde değil tüm canlılarda da bulunmaktadır.


Arayüzde bunun gibi bir sürü menü bulunmakta fakat diğer menülerin işlevlerini anlatmayayım ki tadınız kaçmasın. Oyunu oynarken keşfetmek daha keyifli olacaktır.


Şimdi biraz da karakter yaratma ekranından bahsedelim. Karakterimizi yaratırken çok dikkatli olmalıyız. Aksi takdirde oyun içerisinde bir daha karakterinizi değiştiremez yada yeniden yaratamazsınız. Karakter yapma ekranında sırasıyla; gender, race, class, alignment, abilities, skills, appearance ve name başlıkları göze çarpıyor. Bir karakter oluştururken dikkat etmemiz gereken şeylerden biri de ırk ve sınıf. 


Oyunda 7 tane ırk bulunmakta. Bunlar: İnsan, elf, half-elf, gnom, halfling, dwarf ve half-orc. Her ırkın kendine özgü güçlü ve zayıf yanları var. Örneğin elfler diğer ırklara göre daha güçsüzdür fakat daha beceriklidirler, insanların hiçbir artı veya eksisi yoktur mesela.


Classlara geçecek olursak; classlar 4 gruba ayrılır:


1- Warrior: Bu grubun içerisine giren classlar dövüşte ustalaşmışlardır ve yakın ile uzak silahları rahatça kullanabilmektedirler. Büyüye çok sınırlı erişimleri vardır. Warrior grubundaki classlarda sadece bir kaç tane büyü kullanabilirler. Asa kullanamazlar. Hit pointleri yüksektir.

Bu grubun içine giren classlar: Fighter, Ranger, Paladin ve Barbarian


2- Priest: Bu grubun içerisine giren classlar ilâhi büyüler yaparlar. Her levelde yeni büyüler öğrenmenin yanı sıra (örneğin monklar), savaş kâbiliyetleri de yüksektir. Herhangi birisini iyileştirebilme yetenekleri vardır. Armor giyemez, silah kuşanamazlar (örneğin clericler). Orta yükseklikte hit pointi vardır.

Bu grubun içine giren classlar: Cleric, Druid, Monk, Shaman


3- Wizard: Bu grubun içerisine giren classlar gizli büyüler yapabilir, parşömenler çizerek yeni büyüler öğrenebilirler. Savaş aletleri kullanımında çok kısıtlı seçeneklere sahiptirler. Birkaç silah seçeneğine sahipler ve sadece basit bir kıyafet giyebilirler. Hit pointleri, düşüktür.

Bu grubun içine giren classlar: Mage, Specialist Mage, Wild Mage, Sorcerer


4- Rogue: Bu grubun içerisine giren classlar fena olmayan bir savaş kâbiliyetine sahiptirler. Silah bakımından Priest ve Wizard grubundaki classlardan daha fazla seçenekleri vardırç Ayrıca zırh seçimi de yapılabilmektedirler fakat sadece hafif zırhlarla sınırlı.



Son olarak karakter ekranındaki alignment başlığına değinmek istiyorum. Alignment, yönelim veya eğilim anlamına gelmektedir ve 9’a ayrılırlar (orjinal D&D’de de alignment sistemi bulunmaktadır): Chaotic evil, chaotic good, chaotic neutral, lawful evil, lawful good, lawful neutral, neutral evil, neutral good ve true neutral. Hepsini ayrı ayrı açmadan özet geçmek gerekirse; alignmentler, ahlakın ve davranışın temel bir tanımıdır. İki bileşeni vardır: iyinin kötülüğe karşı ahlaki ekseni, hukuka uygun ve kaotik etik ekseni. Bunlar oyun içerisine pek fazla önem arz etmese de oyunun en başında karakterimizi yaratırken, istediğimiz alignmentı seçebiliyoruz. Tabi seçtiğimiz alignment'a uymamız gerekmiyor. Örneğin lawful good seçersiniz ama chaotic evil gibi davranabilirsiniz. Burada küçük bir parantez açmak istiyorum. Eğer alignmentın ne olduğunu tam olarak anlayamadıysanız önemli değil. Oyunun başında alignment seçme ekranında size tek tek anlatılıyor bu sistem.


Bunların dışında oyun içi mekaniklerinden de kısaca bahsedeyim. Oyunda belli başlı kişileri grubumuza alabiliyor ve istediğimiz kişiyi gruptan atabiliyoruz. Hemen hemen herkes ile diyalog kurabiliyoruz. Ayrıca etraftan herhangi birinden eşya çalabiliyor veya onu öldürüp direk cesedinden eşyaları alabiliyoruz. Bazen değerli şeyler, bazen parşömen, bazen anahtar, bazen de hiçbir şey çıkmayabiliyor. Onun dışında yorulduğumuz zamanlarda kamp yapabiliyoruz fakat şehir içlerinde yaparsak gardiyanlar gelip bizi uyandırıyor. Yer altında kamp kurarsak da büyük bir olasılıkla örümcekler gelip bize saldırabiliyor. Tabi kamp kurmak dışında şehirdeki hanlarda da belli bir ücret karşılığında konaklayabiliyoruz.


Müzikler


Oyunun müzikleri gerçek bir efsane. Müzikler atmosferi sağlamlaştırıp, oyuncunun içine işlemesini sağlıyor. Oyun, orjinal D&D soundtrackini kullanmış ve bence çok iyi yapmışlar. Zaten D&D’den esinlenen bir oyuna bu soundtrack inanılmaz yakışmış.


Kısa Bilgi #2: Albüm, Dungeons and Dragons masaüstü rol yapma oyunu için tasarlandı ve Wizards of the Coast'ın isteği üzerine Midnight Syndicate grubu tarafından üretildi.




Grafik ve Atmosfer


Öncelikle grafiğe değinecek olursak, grafikler gerçekten çok kötü. Adamlar enchanted edition diye öne sürmüşler ama grafiklerine hiç dokunmamışlar bile. Bakın, sevgili yapımcı abi/ablalarım oyunun orjinali 21 Aralık 1998’de çıkmış ve siz aynı grafiklerle yeniden piyasaya sürmüşsünüz. Olmaz ki böyle! Birazcık cilalasaydınız en azından. Ne olurdu sanki?!  Anladık yeni oyun modu eklemişsiniz ama şunu bilin ki bu grafiklerle hiçbir yere varamazsınız. Tamam sakinim.


Hepimiz sakinleştiğimize göre atmosfere de göz atalım. Atmosfer gerçekten çok başarılı. Tabi hem atmosfer hem de müzikler sağlam olunca atmosfer, oyuncuyu içine çekiyor. Ormanlarda dolaşırken ki kuşların cıvıltısı, yerin altındayken etrafta korkan işçiler veya ölmüş cesetler, çalan gerilim müziği gibi etkenler gerçekten çok hoş olmuş. 


Hikaye


Karakterimiz büyücü Gorion'un genç ve yetim koruyucusudur. İkisi de Candlekeep antik kütüphane kalesinde yaşıyordur. Aniden, Koğuş Gorion tarafından gece hiçbir açıklama yapılmaksızın kaleyi terk etmeye hazırlanma talimatı verir. O gece, gizemli bir zırhlı figür ve kohortları, çifti pusuya düşürür ve Gorion'a koğuşu teslim etmesini emreder. Gorion reddeder ve savaşta ölür. Ölmeden önce koğuşu kaçmaya çağırır. Ertesi sabah, koğuş İmoen ile karşılaşır, İmoen, karakterimizin Candlekeep’den bir çocukluk arkadaşıdır ve onları gizlice takip etmiştir. Candlekeep'in Gorion'un giriş ücretini atlatma etkisi olmadan artık erişememesi ve Baldur Geçidi’nin şu anda haydut baskınları nedeniyle yabancılara kapalı olması nedeniyle koğuş, bölgenin demir krizinin nedenini araştırmaya karar verir.


Oyunun hikayesinin başlangıcı bu şekilde ve biz ilerledikçe hikaye daha da ilginçleşiyor. Hikayenin anlatımı akıcı değil fakat sürükleyici. Alışageldik hikayelerden olmadığından ileride ne olacağını da kestiremiyoruz ve bu da oyuncunun içinde heyecan yaratıyor. Gerçekten çok başarılı bir hikaye.


Sonuç


Hayatımda gördüğüm en iyi RPG oyunlarından biri Baldur’s Gate. Sizin de oynamanızı tavsiye ederim. Oyunun Steam fiyatı 31 TL. Fakat indirimlerde fiyat 15.50 TL’ye kadar düşüyor. Parasını sonuna kadar hak ettiğini düşünüyorum. Bu arada oyunun yeni yapılan modunu denemedim bu yüzden incelemede pek bahsetmedim. Bence sizde bir deneyin.


Artılar(+)

- Dungeons and Dragons’dan esinlenmesi

- Her şey detaylandırılmış

- Hikaye sürükleyici

- Atmosfer büyüleyici

- Doğru soundtrack seçimi

- Fiyatı uygun


Eksiler(-)

- Oynanış sıkıcı ve ağır

- Remake’i yapılırken çok özenilmemiş (orjinalinin tıpatıp aynısı)

- Grafikler gram değişmemiş

- Hikaye akıcı değil.


İşte oyun dediğin budur! (Orjinal Baldur’s Gate için geçerlidir.)

Hiç yorum yok